This blog is designed to be a medium for extension development staffs, students, and related community. Academicians, researchers, extension workers, students, professionals, and NGO-activitsts are encouraged to communicate and share information, experience, and ideas in the context of learning, human development, managing planned change, and situation improvement in various human activity systems. Make a better and sustain life for all!

Friday, April 11, 2008

New Approach to Agricultural Extension

"NEW APPROACH TO AGRICULTURAL EXTENSION[1]


ABSTRACT

People in this world continue to depend on some form of agricultural production for a livelihood, at the same time, extension play an important role in agricultural development. In most developing countries agricultural extension is utilised a fundamental instrument of agricultural development, however, in some cases, the extension practises indicated some missleading from the original paradigms and philosopphy of extension. Extension is aimed at situation improvement for the whole stakeholders through paticipatory approaches, whereas the dominant model of practice among extension services in developing countries is the technology innovation transfer model with its key concepts, that includes adoption, diffusion, research-extension linkages, results demonstration, agricultural knowledge systems, progressive farmers, and so on. Thus, the image of extension is top down process, linier, and little participation from the clients. The critical comment on the linier extension approach has begun for more than twenty years to suggest a relevant alternative so called extension approaches that focuses on empowering local people to be autonomous, self-resilience, creative, innovative, and have authority to choose best alternative solution based on their needs and situation.

[1] Full paper was presented on The International Congress and Symposium on Southeast Asian Agricultural Sciences, 6-8 November 2000, in Bogor Agricultural University, Indonesia.

Bagi Mahasiswa PPN atau pun peminat atas paper tersebut, silakan mengisi "comments" di bawah, untuk memperoleh naskah lengkapnya.

Salam,

Siti Amanah

3 comments:

ikbal bahua notes said...

Selamat atas terbitnya blogspot dari PPN FEMA SPs IPB, semoga blogspot ini menjadi ajang kreatifitas para bloger dan millester untuk mengembangkan bakatnya dalam menulis berbagai artikel, opini, jurnal, dll, yang terintegrasi dalam suatu tatanan nilai-nilai karya ilmiah yang dapat dipertanggungjawabkan.

Hanya saya berpendapat, jika sekiranya blogspot ini cepat diakses oleh Mbah Google, maka tulisan/artikel yang dimuat dalam blogspot ini haruslah sedapat mungkin untuk menulis sebuah tulisan yang spesifik, berkualitas sesuai dengan ketentuan dari mbah GOOGLE. Hal ini perlu kita cepat antisipasi, karena semua tulisan yang kita muat dalam blogspot ini belum tentu di publikasikan oleh mbah GOOGLE. Nach kalau ada sebuah tulisan dalam blogspot ini yang sudah dapat diakses dengan cepat oleh mbah GOOGLE, maka semua tulisan kita yang ada dalam blogspot ini akan dengan mudah dan cepat diakses oleh pembaca di seluruh dunia.

Selamat. Semoga menjadi Blogspot yang bermakna untuk kemajuan studi mahasiswa di PPN.

BY.

MIB

Hery Bachrizal Tanjung said...

Izinkan saya mengucapkan (walaupun telah terlambat) selamat atas terbitnya blogspot ini. Tentu sangat menarik jika blog ini memuat banyak artikel teoritis dan "best practice" terbaru tentang penyuluhan pembangunan / pemberdayaan masyarakat. Semoga bermanfaat bagi para pakar, pemerhati dan praktisi penyuluhan pembangunan / pemberdayaan masyarakat. Salam.
Hery Bachrizal Tanjung
Universitas Andalas - Padang

Unknown said...

kira-kira untuk bidang kehutanan bisa diterapkan ngga yaaa?